Meny ASF

Stemningsrapport fra BB11 vinnerne i APL-race 2017

Kategori: BB11 av den 4. August 2017

Arendals seilforening har akkurat gjennomført APL-race, og i den anledning tok vi en prat med vinneren av BB11-klassen, Pål Persen. Han seilte sammen med Runar Borge, og det er tydelig at de to koser seg om bord. Som Pål sier, vi nærmest «kakler» hele tiden, Runar informerer om andre båter, fart, høyde, rosser, strøm, mens jeg informerer om «headere» og «lifter». Vi snakker hele tiden om taktiske valg, og all denne informasjonen løfter oss som team.

På spørsmål om hvordan Pål og Runar oppfatter arrangementet, får vi et klart svar:
Som alltid i Arendal: Alt går på skinner!
Vi koste oss og synes arrangementet var veldig bra. Værgudene var ikke helt med oss, men slik er jo seiling. Gøy at de samtidig hadde NM i H-Båt i tillegg til de som seiler på handicap, da treffer man også andre en-type seilere. Glem nå ikke å nevne den fantastiske mottagelse som vi alltid får fra Arendalsseilerne! Det er en helt egen stemning, med de bynære banene og alt livet som følger av at byen samtidig arrangerer konserter. Også artig når de store båtene krysser seg ut i Galtesund eller Tromøysund, samtidig som vi venter på startprosedyre..

Baneforholdene i byfjorden kan jo være en utfordring, og det oppfattet nok alle seilerne i helgen.
Det seiltekniske var bra, med lang linje og så lange krysslegg det som var mulig å anlegge i sørøstavinden. Etter hvert dreide vinden noe mer nordlig og vi kunne få noen seilaser opp i Tromøysund. Det var dog krevende forhold, med store vindskift opp mot Tromøya og strømutfordringer når vi seilte i Tromøysund, legger vinnerne til på spørsmål om banene.

Selvfølgelig måtte vi jo grave litt om hvordan regattaene var. Om Pål og Runar hadde noen situasjoner å trekke frem, både det som gikk bra og det som gikk litt skeis:

På lørdag var vi litt passive i starten, men klarte å komme oss i fri vind ganske raskt etter start. Jeg tror ikke vi vant noen starter på lørdag! Vi var veldig usikre på hvor de lønte seg å gå, og da valgte vi å starte ganske midt på linja. I en seilas på lørdag derimot hadde vi en klar oppfatning av at de lønte seg å slå babord opp ved startbåten, men det gikk ikke, da NOR 280 med Peter Harris og Elaine Baker lå like over oss etter start på styrbord halser. Da vi til slutt kunne slå, så var vi nesten nederst på linja og hele feltet var langt oppe i banene. Det var da jeg husket Jørn Pettersens mantra: «Never die», og vi fikk ganske raskt en et fint østlig løft, mens resten store deler av feltet kom inn i stilla og/eller måtte krysse seg opp mot toppmerket. Vi rundet derfor som nr. 4 og behold den plassen inn til mål.

Etter lørdagens seilaser lå vi poeng likt med NOR 326 Eivind Berg, så da bestemte vi oss for å gi full gass på søndag. Selv etter at vi hadde vunnet 2 seilaser, og det hele egentlig var avgjort, så gav vi alt. Jeg tror vi vant/eller var i alle fall nesten først i alle startene på søndag. Men, det var nære på… I andre seilas på søndag lå NOR 258 Sjur og Sivert Pihl nedenfor oss på linja og vi var på vei over linja. Jeg satte kursen ned mot Sjur og hadde et blikk på baugen hans og ett blikk på klokka. Runar var skikkelig nervøs og jeg hadde nok ikke mange centimeter igjen til linja da starten gikk!
Det var NOR 326 Eivind og NOR 305 med Inge og Emma Roppen, som til slutt ble våre argeste konkurrenter. Eivind var nok den vi fightet mest med. I en seilas på lørdag, så ledet han og NOR 92 med Markus Vale og Kristian Vale på oss på siste lense merke. Vi smalt over til styrbord ved runding, skrubbet nesten brygga og slo oss tilbake til startbåten. Vi skjøt linja og kom i mål ca. 10 cm før Eivind!
Så litt om tabbene.. Da NOR 114 med Pierre Jean Nedergaard og Jan Løschbrandt hadde en kanonsstart opp i Tromøysund på lørdag, så tok vi et babordslag midt oppe i banen i andre krysselegg, som var skikkelig på trynet. Vi tapte både til Pierre og til Eivind og Markus. Ellers så var vi fornøyd med de valgene vi gjorde.

Og så kommer Pål med en liten, men veldig hyggelig, kommentar til slutt:
Jeg og mange med meg, er imponert over den BB11 satsing som Arendal har gjort og det miljøet dere har skapt! Arendal er den bærende kraften i BB11 miljøet og alle vi andre skylder dere en stor takk for det.

Denne saken er ikke åpen for kommentarer.