Meny ASF

Kjøpe Soling

Det har til nå blitt registrert ca 150 Solinger i Norge. De sener årene er det først og fremst brukt importerte båter som er registrert. Det er derfor ikke nødvendigvis slik at en båt med et høyt seilnummer er ny. Brukt import av båt har hatt mye med mangel på båt og mindre med pris, men det kan nok være mulig å komme over gode rimelige båter utenlands. Utvalget av båter er ikke spesielt stort. For en som har bestemt seg for å kjøpe Soling er det viktig å følge med, gripe sjansen når den er der, for den kommer ikke så ofte.

Det er en klar sammenheng mellom pris og hva du får når du skal kjøpe, slik det også er for de fleste andre ting. Men det er slik at forskjellen i pris mellom de billigste og de dyrere er forholdsvis liten. Å kjøpe en rimelig båt for å oppgradere den til en god regattabåt vil sjeldent lønne seg økonomisk. Som oftest er det da bedre å legge i noe mer ved valg av båt. En rimelig båt kan gi stor seilglede, mulighet til å prøve uten de store investeringene og risiko.

De billigste båtene går for rundt 10.000,-, men krever ofte oppgradering. For opp til 30.000,- kan det være mulig å få en båt som er seilbar. De har ofte Proctormast, dårlige seil, og mangler noen ganger selvslående fokk. Mellom 30 og 60 tusen kan det være mulig å finne greie gode båter. Disse har som oftest noe slitt utstyr og tauverk, og sjeldent gode seil. Det er litt som skal til for at disse skal fungere bra som regattabåter. For en toppbåt med registret henger og gode seil må du i dag ut med 100 – 150 000,-.

Båtprodusenter
Det var inntil det siste to dominerende Soling produsenter, kanadiske Abbott som solte mye i Amerika, og danske Børresen som solgte de fleste båtene i Europa. Det finnes også en del eldre Selco og Elvstrøm Solinger i Norge. Abbott og Børresen Solinger blir regnet for de beste, og er ofte det beste valget. Vi mener imidlertid at du skal ha noen hundre timer i Soling før båten kan ha betydning for båtfarten. Kvalitet på mast og seil har betydelig større betydning for muligheten til god bårfart. Noen eldre Selcoer kan være dårlig satt sammen, her ble det gjort en del selvbygging, så kjøl og ror kan stå skjevt. Det er ikke bra.

Mast og bom
De fleste båter har Abbottmast. Det finnes også båter med mast fra Børresen eller Elvstrøm. Det gjelder først og fremst å styre unna båter med den gamle gullfagede Procktormasten. Denne er for stiv og egner seg dårlig til moderne Solingseil.

Når det gjelder bom er ikke produsenten av betydning, en god skjøteløsning og et fungerende system for uthal for storseilet vil være en fordel.

Seil
Elvstrøm og North var lenge dominerende på markedet. North har stagnert litt i det siste, og Doyle har kommet på banen. De har laget mye gode seil for Soling de siste årene. Det mest avgjørende er om seilene er lite brukt og forholdsvis nye. Mange gamle seil er uten interesse. Om det er med 2 eller 10 fokker betyr ingenting, hvis de ikke er av god kvalitet. Et nytt sett med seil, storseil, fokk, og spinnaker koster i overkant av 30.000,-.

Oppsett av båt
Det er noen grunnleggende funksjoner som bør være dekket for at en båt skal fungere greit i regatta. De fleste solinger, bortsett fra de eldste, er satt opp med disse funksjonene. Hvordan dette fungerer, er imidlertid forskjellig fra båt til båt og mye avhengig av tidligere eieres tanker og ønsker. Her kommer en prioritert liste over disse funksjonene.

  • Selvslående fokk
  • Justering akterstag
  • Støpt dørk
  • Enkel justering undervant
  • Justering forstag
  • Cunningham Fokk

Tilhenger
Det finnes ganske få registrerte tilhengere i Norge. Mange er importert uten at det er blitt satt skilter på disse. Det kan være vanskelig å få registret en tilhenger, så verdien av en slik må ikke overvurderes. Verdien av en registrert henger er ofte undervurdert. Før du en slik, har du løst alle oppgaver knyttet til opplag, transport, opptak osv. Husk at mange seilforeninger har tilgang til en kran.