Meny ASF

Om BB11 klassen nasjonalt

_DSC5276

Seilbåtsuksessen
1.Nyttårsdag 1956 ble en av Norges definitivt største seilbåtsuksesser sjøsatt, BB11.

1300 produserte båter
Totalt ble det produsert  hele 1300 båter, hvorav 350 forble i Norge. Resten ble eksportert til USA, Canada, Asia, Afrika og de fleste land i Europa. Båten ble bygget over lest i serier på 25 stykker. Mahognien ble kjøpt på frihavnen i København, og lagret  to år i spesialbygget tørke.

Rasjonell produksjon
Produksjonen var rasjonelt lagt opp med maler til alle deler. Båtene ble rimelige og de første kostet 5 600,- med seil,  dregg og tauverk.

Arendalsmann bak industrieventyr
Bak dette lille industrieventyret stod ingen ringere enn Arendalsmannen Borge Bringsværd. Rett nok ble båtene konstruert og bygget på Husvikholmen ved Drøbak, men sin lærlingetid i faget tok Bringsværd som unggutt i Arendal, før et vanskelig arbeidsmarked dessverre førte ham ut av byen.

Lettseilt
BB11 er en utrolig lettseilt båt. Med sine enkle skjøtearrangementer seiles den greit alene, samtidig som tre personer har nok å gjøre under aktiv seiling.

_DSC5231

Den første norske folkebåt
BB11 er bred, for bred etter manges mening, men den var sikker å seile og hadde flyteskott. Sikkerhet, formgiving og pris ble for første gang oppfylt i en båttype. Dette gjorde BB11 til den første Norske  Folkebåten.

Opplæringsbåt ved Håkonsvern
Ikke uten grunn satset sjøforsvaret på BB-11 som sin opplæringsbåt ved Håkonsvern, hvor det  var opptil 12 båter i bruk.

Rettningsstabil og sjøsikker
Takket være sin relativt lange kjøl og høye fribord lyktes det Bringsværd å konstruere en båt som er rettningsstabil og sjøsikker selv i relativt grov sjø, men det må sies at sjarmtrollet trives best mellom holmer og skjær.

God balanse
Selv erfarne seilere lar seg sjarmere av den gode balansen, og en båt som snur “på femøren”.

Bøker
Det er gitt ut flere bøker om BB11. Disse kan kjøpes ved at man henvender seg til klasseklubben for BB11

Film
Det finnes flere filmer om BB11. NRK har produsert filmen «Blank Mahogni», og klasseklubben har laget egen film om vedlikehold av BB11

_DSC5237

Tekniske data

  • Seilareal fokk/storseil   11kvm
  • Spinnaker 12kvm
  • Lenge over alt 6,18m
  • Lengde vannlinje 4,10m
  • Største bredde 1,78m
  • Dypgang 0,98m
  • Byggemateriale skrog mahogni
  • Byggemateriale rigg Oregon pine
  • Vekt kjøl 275 kg
  • Flyteelementer for/akter
  • Mannskap under regatta  maks tre

Egen klasseklubb med 130 medlemmer
Nyvunnet interesse for BB11 som regatta/veteranbåt har ført til stiftelse av egen klubb. Siden konstituerende  generalforsamling 24/11-91 har denne vokst til 130 medlemmer.

_DSC5202

Årlig NM
Klubben arrangerer årlig NM og hjelper deg gjerne med praktiske råd.

Originale tegninger
Om ønskelig kan originale tegninger og beslag skaffes. Flere seilmakere syr seil som er tilpasset  klassevedtektene.

Produserer deler
Som en artig detalj kan nevnes at postmann, båtbygger og BB11 seiler Thore Amundsen fra Brevik, produserer deler til skrog og rigg. Disse kan bestilles etter serienummer.

Samleperm
BB11 klubben har gjort en kjempe  jobb med egen samleperm som deles ut til alle medlemmer. Her finner man nyttige tips om restaurering, viktige adresser, historikk, vedtekter, lover mm

Skaffe seg egen båt
Lurer du på å skaffe deg din egen  BB11 til regattaseiling, så hjelper vi deg gjerne med tips og råd. BB11 gruppa sitter  normalt med oversikt over flere båter som er til salgs i ulik pris og stand.

Ny ungdom
De siste årene har mang en sliten treseiler gjennom kjærlig omsorg fått en ny ungdom. Mest beundringsverdig i så henseende er bergensernes jubilant og «almuebåt» Oselveren, som fremdeles er en svært aktiv klasse. Den kan nå feire over100 år på regattabanen. Dette er hyggelig for bergenserne, men trebåt entusiasmen må de heldigvis dele med flere. Herunder kan nevnes Ålesund – Drake, Grimstad – Grimstadjolle, Risør/Kragerø – Kragerøterne, Brevik/Arendal – BB11.

_DSC0138

Klubbenes største klasser
Dette er  seilmiljøer som har funnet gleden ved, og kjærligheten til, de små kjølbåtene. Og mer enn det, de representerer alle sine respektive klubbers største klasser av entypebåter. Dette skyldes neppe bare nostalgi. I disse miljøene finner vi foruten trebåtentusiasten, mang en dyktig og aktiv seiler som finner inspirasjon og utfordring i å konkurrere på like premisser. Her kan alle være med på utstyrshysteriet uten at man ender opp med ruinert økonomi.

Pris båt
5.000,-     10.000,-  Restaureringsobjekt
10.000,-   20.000,-    Seilbar, trenger litt pleie
20.000,-   30.000,-    God stand / restaurert

Pris nye seil Fokk og storseil fra ca. 10.000,-

Restaurering
Mange av BB11ène har de senere årene blitt holdt dårlig vedlike og trenger en real oppussing for å gjenvinne gammel verdighet. Heldigvis er BB11 en takknemlig båt og restaurere.

BB11 miljøet i ASF består pr. i dag av 24 BB11′ere. De fleste av disse har gjennomgått små reparasjoner, eller vesentlig restaurering. Mengden av arbeid som er lagt ned i hver enkelt båt varierer fra det strengt nødvendige til det komplette møbel.

Båtens stand i ervervingsøyeblikket er naturligvis en faktor vi ikke kommer utenom når det gjelder bruk av tid i restaurerings fasen, men den mest vesentlige skilnad i timebruk ligger oftest i eierens tanker om finish.

Hvorfor velge BB11

  • Norges største eksisterende trebåtklasse
  • Har svært aktiv klasseklubb
  • Arrangerer årlig NM
  • God tilgang på båter
  • Båten er slettbygd hvilket forenkler vedlikeholdet.
  • Utklasser sine nærmeste konkurrenter i fart og stabilitet
  • God tilgang på deler
  • Gunstig i pris
  • Lettseilt
  • Egner seg for alle alderstrinn
  • Vakker båt.

 

Alt i alt, dette er ei dame du blir glad i. Litt stolte må vi også ha lov til å være over at det står en Arendalitt bak Norges mest suksessfulle treseiler.

Noe å ta vare på ?