Meny ASF

Oppgaver regattaansvarlig


Kjære regattaansvarlige

Hei, nå er det snart torsdag igjen, og denne gangen er det deres tur til å være arrangør for BB11 gruppa (se tidligere utsendt terminliste). Vennligst bekreft at du har mottatt og satt deg inn i oppgaven.


Ta dine medseilere på alvor
Ikke slurv med denne oppgaven. Les alt i denne mail, seilingsbestemmelser og startprosedyrer. Ikke la mange seilere som har gledet seg til en fin kveld ende opp med en middelmådig kveld fordi du ikke tok deg tid til å forberede deg skikkelig. Ikke kom opp med dine egne private løsninger. Det ligger mange års erfaring bak dagens rutiner. Ring regattasjefen (tlf. og e-post her) om dere lurer på den minste ting.


Deres oppgaver
Regattaansvarlige må sette seg inn i alt som vedrører oppgavene og prosedyrene rundt det å arrangere en torsdagsregatta. Noen eiere er ikke oppført med fast mannskap. De må selv ordne med hjelp, og påse at det er to personer til å løse oppgavene. Det skal alltid være to personer som arrangerer regatta.

Øverste ansvar
Regattaansvarlig må følge denne veiledningen og legge bane som beskrevet. Dersom regattasjefen i BB11 gruppa  (tlf. og e-post her) påpeker feil eller mangler med banen, må regattaansvarlige etterfølge regattasjefens innspill og legge banen i henhold til regattasjefens henvisninger før hver seilas. Her er det ikke rom for private løsninger.


DETTE ER TING SOM OFTE GÅR FEIL

  • Forsikre dere om at dere kan startprosedyrer, og vet når et løp skal avkortes (se seilingsbestemmelser og info under)
  • Forsikre dere om at dere vet hvordan banen skal legges og se ut.
  • Forsikre dere om at banen alltid legges der det er best forhold, les mer nedenfor
  • Lag en lang startlinje, og påse at det er minimum 20 meter mellom land og første startbøye
  • Sjekke at dere vet hvordan det automatiske starthornet virker og stilles inn.
  • Sjekk at det er et gassdrevet reservehorn (manuelt) for reservebruk.
  • Sjekke at dere vet hvordan bøyer, tau og moringer er ment å brukes.
  • Ta bilde av resultater og send disse til regattasjefen (tlf. og e-post her) torsdag kveld
  • Ta mange gode bilder torsdag kveld


HMS VED UØNSKEDE SITUASJONER

Dersom det skulle oppstå en hendelse av type MoB/kullseiling/kollisjon e.l. forventes at deltagerne yter hjelp etter beste evne og utviser sunn fornuft som de ellers ville gjort på sjø eller land, men husk følgende prioriterte handlinger som første og nærmeste hjelper:

  • Livreddende innsats
  • Varsle arrangørene på ‘land’ for aktivisering av jolle
  • Vurder behov for å tilkalle ekstern hjelp via 110/112/113/120
  • Ikke gå i veien for hverandre (hjelpeapparatet)

 

DERE HAR FØLGENDE OPPGAVER TORSDAG

Før seilas torsdag

  • Ta med regattaboks
  • Ta med kaffe, brus, pappbeger og noe å bite i til seilerne
  • Stille på brygga for å legge bane senest kl. 1630, 1600 anbefales da det lett blir snaut med tid
  • Ha regattabanen klar til fastsatt regattatid kl. 1755
  • Ta bilder. Bruk digitalt kamera som du selv tar med, eller bruk i nøden mobilkamera dersom du ikke disponerer digitalt kamera.

Under seilas

  • Starte og gjennomføre 4 seilaser dersom forholdene tillater det.
  • Notere resultater og start tidspunkt for hver seilas
  • Ta bilder (Bruk digitalt kamera som du selv tar med, eller bruk i nøden mobilkamera )

Under pause

  • Hjelpe båter inn til bryggen før pause.
  • Servere brus, kaffe og kake i pausen etter at alle båter er fortøyd.
  • Hjelpe båter ut fra bryggen etter pause.
  • Ta bilder (Bruk digitalt kamera som du selv tar med, eller bruk i nøden mobilkamera)

 

 Torsdag kveld etter seilas

  • Regattaansvarlige skal være behjelpelig med slep til felles brygge umiddelbart etter siste seilas dersom forholdene tilsier dette. Bøyer og regatta utstyr skal først tas opp når alle er inne ved brygge, eller har fått tilbud om slep.
  • Levere resultater til regattasjefen (tlf og e-post. her) torsdag kveld. Det holder å ta et bilde av resultatene og sende på mail eller MMS.
  • Tilse at eventuelle protester blir behandlet.
  • Sette på plass alt brukt utstyr, og informere regattasjefen (tlf og e-post. her) dersom der er noen mangler/ødelagt utstyr.
  • Lås regattajolle til brygge, ta ut bunnplugg og lås denne til hengelåsen på bensinluken, balanser båten med moringene så selvlensingen på båten kan fungere.
  • Levere alle bilder som er tatt (min 50 stk.) til BB11 gruppa bb11gruppa@asf.no. torsdag kveld.


Innen fredag kveld

  • Lage et lite referat med tekst fra kvelden. Dette sendes til bb11gruppa@asf.no innen påfølgende fredag kveld. Referatet inneholder litt om vær og vind, hvor mange fremmøtte, hvor banen ble lagt, hvem som var ansvarlige, og andre opplysninger som for eksempel. nye seilere, spesielle hendelser osv.


PRAKTISKE OPPLYSNINGER OM DET Å ARRANGERE

Bøyebåt

  • Ligger fortøyd ved BB11 brygga (bensin og olje er på plass og klart)
  • Nøkkel til bøyebåt ligger i startboks (grå aluminiumsboks som hentes i BB11 hallen)
  • Bensintank til bøyebåt står i båten (denne er fylt opp med bensin)
  • Nøkkel til luke i båten hvor du finner bensintanken ligger i startboks
  • Dødmannsknapp til motor ligger i startboks
  • Lanterne ligger i startboks
  • Sjekke at dere vet hvordan proppen til selvlensing festes (propp som skal hindre vann i båt når det kjøres)


Start og bruk av motor

  • Sett i dødmannsknappen
  • Motoren løftes opp og ned ved å presse /løfte liten sort spake som er plassert helt foran under motordeksel. Løft motoren samtidig som spaken presses
  • Bensinslange festes foran under motordeksel
  • Sett motoren i fri når den startes
  • Husk å pumpe bensin inn i motor fra pumpe på bensinslange før du prøver å starte motoren


Nøkler og dødmannsknapp til bøyebåt

  • Nøkler og dødmannsknapp til GH 14 (bøyebåt) ligger i Regattaboksen som hentes i BB11 hallen


Regattaboks (grå aluminiumsboks hentes i BB11 hallen og har følgende utstyr)

  • Batteri drevet starthorn med automatisk nedtelling
  • Batteridrevet starthorn for manuell starting
  • Gassdrevet starthorn for manuell start (nødløsning)
  • Regatta mappe med alle nødvendige dokumenter
  • Penner
  • Startklokke
  • Vindexs montert på skive med kompass (for peiling av bane)
  • Vindmåler
  • Nøkkel til hengelås båt og bensintank
  • Dødmannsknapp
  • Lanterne som festes med magnet på motorlokk


Bøyer, tauverk, moringer, flagg og stativ

  • Bøyer ligger i bøyebåt
  • Tauverk ligger i bøyebåt. 3 bøtter med tre ulike lengder av tau: hvitt 15m, grønt 30m og blått 55m
  • Moringer ligger i bøyebåt
  • Flagg ligger i bøyebåt
  • Stativ til flagg ligger i bøyebåt


Legging av bane, dens lengde og plassering

  • Banens lengde skal avpasses slik at det kan avvikles fire regattaer. Dersom forholdene krever det må seilasen avkortes. (se seilingsbestemmelsene)
  • Det skal alltid være to bøyer på startlinjen (start skal aldri være mellom land og bøye)
  • Det skal være minimum 20 meter fra land til nærmeste startbøye
  • Legg lang startlinje og gjerne litt le favorisert, så vi får spredning på linja.
  • Hver regatta har en maksimaltid på en time. Seilaser som har to runder, avkortes til en runde dersom første båt ikke har nådd første lensemerke innen 15 min fra start.
  • Regattaansvarlig må legge start, målgang og bane der det til enhver tid er best forhold. Om nødvendig startes alle seilaser fra båt, eller land / brygge annet sted.
  • Knubben brukes kun som utgangspunkt for regatta dersom dette gir optimal bane under de rådende vindforhold. Andre områder i Galtesund, Tromøysund og byfjorden skal prioriteres dersom vindforholdene er bedre der.
  • Ved dreininger på mindre enn 30 grader prioriteres det å starte seilaser fremfor å legge om banen, bruk om nødvendig kompass og vindex.


Tid per seilas

  • Når det seiles 1 runde er det et mål at regattaen tar ca. 15 min fra start har gått til første båt i mål
  • Når det seiles 2 runder er det et mål at regattaen tar ca. 30 min fra start har gått til første båt i mål
  • Maksimaltid på alle seilaser er 60 min.


Avkortning av seilas

  • Avkortning av seilaser:
    • Avkortning av seilas med 1 runde:
      – Dersom første båt ikke har nådd kryssmerket innen 30 min blir det målgang på lens
    • Avkortning av seilas med 2 runder:
      – Dersom første båt ikke har nådd kryssmerket innen 30 min avkortes seilasen med målgang på lens.- Dersom første båt ikke har nådd lensemerket innen 15 min avkortes seilasen til 1 runde med målgang på kryss.- Dersom første båt ikke har nådd kryssmerket på runde 2 innen 30 min avkortes seilasen med målgang på lens.

Signalet gis før, eller i det første båt runder, eller er i ferd med å runde merket. Signal gis med at flagg «S» settes opp sammen med 2 lydsignaler fra startlinjen.


Pause

  • Knubben skal fortrinnsvis brukes til pause, men dersom forholdene og arrangørsted tilsier det, holdes pausen et annet egnet sted hvor alle kan legge enkelt til.
  • Pause avholdes etter tre tellende regattaer.
  • Seilingen er kveldens sentrale mål og skal alltid prioriteres fremfor pause. Er det ikke avviklet tre seilaser før kl. 19:40 tas pause på felles brygge etter fire seilaser, eller etter endt tidsfrist for start av nye seilaser.


Fotografering

BB11 gruppa anser det som viktig at det tas mange og gode bilder hver torsdag. Det er ønskelig at det tas minimum 50 digitale bilder hvor man får med alle som deltar på bildene. Bildene må tas med digitalt kamera. Prøv å unngå mobilkamera. Dersom ingen av de regattaansvarlige disponerer eget digitalt kamera kan mobil brukes.


Seilingsbestemmelser

Regattaansvarlige må gjøre seg kjent med seilingsbestemmelsene og påse at regattaen avvikles i samsvar med disse.

 

Bytting av regatta ansvar

Regattaansvarlige må selv ordne med bytting dersom ikke oppsatt dato passer. Informer Regattasjefen om (tlf og e-post. her) byttingen.

 

Sette dere inn i følgende dokumenter:

Ved spørsmål angående regatta arrangering

Kontakt:
Regattasjefen (tlf og e-post. her)