Meny ASF

N-114 – Aurora II

Kategori: BB11 av den 5. september 2004 0 Comments
Aurora II er bygget i Drøbak 1956, vant Norgesmesterskap i 1979 og har seilnummer N-114. Båten er bygget i mahogny og har jernkjøl på 275 kg.
Seil nr: N-114
Båtnavn: Aurora II
Eier: Jan Løschbrandt og Pierre Jean NedergaardUntitled-1

 Slik hun så ut den gang hun var velstående, kjært passet på og elsket av sine eiere.
( bilde fra 1965 )

Hun har siden vært igjennom en omfattende restaurering i BB11- miljøet som eksisterer i Arendal, – et sosialt miljø som kun består av hobbyentusiaster.

Restaureringen har kostet over 2000 timer…..Båt, skrog, mast og bom er alle restaurert fra sin originale stand. Kun få deler er skiftet ut med nytt.

Aurora II ble ferdig restaurert til sesong 2001 og seiles i dag aktivt som tur og regattabåt i Arendals Seilforening. Sesong 2001 deltok den i NM for BB-11 i ArendalEt smykke på fjorden

150

AURORA II

Noen nære kamerater ble kjent med det gryende BB11 miljøet i Arendal via en artikkel i Seilas, samt bekjentskaper og venner som fant et prosjekt som dette interessant og utfordrende. Dette var sommeren 1998.

Gjennom kontakt med Eivind Berg, som var primus motor for prosjektet, ble interessen for denne historiske båttypen tent.

Det gryende organiserte miljøet hadde året før etablert seg i NSB vognhaller i Arendal. Hallen var sentrum for ukentlige samlinger, dugnad på hverandres båter, samt kompetansedeling. Dette var nyttig å ha for hånden når man, med kontorhode og trælleløse fingre, skulle vurdere om man ville prøve seg på å restaurere en gammel BB11.

Noe tid ble brukt til å vurdere aktuelle kjøpsobjekter som rangerte fra «St.Hansbål» til lettere restaureringsprojekter. Det første emnet som ble vurdert lå på et fuktig jorde i skogkanten utenfor Kristiansand, omkranset av meterhøyt gress. Båten N-183 er avbildet på en årskalender fra 1984, i fin seilas i den sørlandske skjærgård.

Aurora II ble kjøpt av Hans Norman Solberg fra Bærum 5.september 1998. Den ble oppdaget av Arild de Lange Nilsen, som den gang var på tilsvarende utkikk etter et rimelig kjøpsemne. Båten hadde over flere år lagt på land ved Oksenøya båtopplag utenfor Fornebu i Oslo. Claus Urbye «primus motor for BB11 miljøet i Oslo» viste vei og klarte gjennom bekjentskaper å finne eieren, Denne hadde påbegynt pussearbeidet og deretter hatt båten i utendørs opplag. I ringere kretser, og av de som vet hva en pen og gyllen mahognybåt kan vise for øyet, var den et bedrøvelig syn.

Båten hadde i korthet forfalt til det ugjenkjennelige. Den var fargeløs, hadde store sprekker og bar tydelig preg av vanskjøtsel. I dyrenes verden, uten diskusjon og med medlidenhet, ville båten vært avlivet for å unngå videre lidelser.
Men Aurora ville det annerledes…..

På grunnlag av en fin billedserie fra fotograf Arild de Lange Nilsen ble båten nøye vurdert som emne, og valget falt omsider på denne. Ikke bare på grunnlag av hva vi så, men og den historie så lå bak båten. Det ble sagt, uten at det den første tidene kunne bekreftes, at Aurora II med N-114 var en gammel Norgesmester.

Aurora II ble avhentet på bilbergingshenger. Dette fordi at båten på denne måten rimelig kunne fraktes i krybben den hadde stått i. Båten var etter en times arbeid på hengeren og snart på hjul – hjem til et nytt miljø i Arendal – sin nye hjemby.

009

Her følger litt av Aurora II sin historie

1957
Aurora II er bygget vinteren 1957 og innehar seilnummer N-114.

1959
Båten ble høsten 1959 solgt fra Mads Kirkhof til ny eier Harald Thiis- Evensen dy.
Båten bar den gang navnet «Marina», men ble omdøpt da navnet ble en landeplage etter sang med samme navn. Han var da 3dje eier på 3 år.

1961
I 1961 ble sprukket kjølbord erstattet med nytt. Dette ble montert av Leif Amundsen fra Brevik Leif Amundsens er utdannet båtbygger ved Livoddens båtbyggeri i Brevik. Han arbeidet den gangen for Isola Fabrikker som er eid av fam. Thiis Evensen. Leif Amundsen er i dag (2001)pensjonist og en ihuga seiler.
Kjølbordet var originalt av magogny, men dette råtnet raskt. Nytt ble erstattet med eik, som også var blitt standard på båttypen etter noen års produksjon. Dette ble gjort i Brevik.

1963
I 1963 ble nytt dekk lagt. Samme år ble båten som med tiden hadde bleknet, påsmurt mahognybeis iblandet sponflis. Deretter ble den oljet og lakket. Lakktypen «Aristokrat» ble brukt.

1965
Aurora II fikk 1.plass i BB11-cupen sommer 1965

1968
Eier oppnådde 2., 3. og 4de plass i landsregattaer i 1968
Riktignok avtok antall deltagende båter i tiden mot siste NM som ble arrangert i 1979.

1969
Aurora II fikk 1.plass i BB11-cupen sommer 1969

1970
Aurora II fikk 1.plass i BB11-cupen sommer 1965, 1969 og 1970 – og dermed vandrepokal til odel og eie. Denne står den dag idag på Harald Thiis-Evensen
dy. private premiehylle.

1970
Harald Thiis- Evensen dy selger til Bjørn Hågensen i 1970.

1970
Båten ble solgt til politimester Rise (adr. ukjent), etter endt sesong i 1970.

1974
I 1974 ble den solgt fra Øyvind Pedersen til Bjørn Hågensen. Han hadde den i eie i 5 – 6 år før han solgte den til Ole Martin Bolstad. Hågensen kjøpte den tilbake etter en tid.

1979
Vant NM for BB11 i Sandefjord 1979. Siste året for klassen var i Kristiansand 1980.
Hågensen seilte med Elvstrøm fokk og Borg storseil. Til NM 1979 ble nye Elvstrøm seil innkjøpt, hvorpå Aurora II vant. NM ble dengang seilt med spinnaker. Enkelte mener at dette ødela for båtklassen. Aurora hadde dengang en rød/grønn spinnaker.

1983
Øyvind Pedersen skal ha tilbakekjøpt båten av Ole Martin Bolstad, (adr. Ukjent) ca. 1983. Bjørn

19??
Båten ble solgt til Haugesund.

1994
Hans Norman Solberg fro Bærum kjøpte og fraktet Aurora over fjellet til Oslo i 1994. Her ble den brukt et par sesonger før den havnet i opplag.

1998
Båten ble solgt av Hans Norman Solberg fra Bærum og totalrestaurert av nåværende eiere Jan Løschbrandt og Pierre Jean Nedergaard. Disse seiler nå båten aktivt i Arendals Seilforening

2001
Aurora II deltar i NM BB-11 i Arendal

Nåværende eiere er Harald Thiis-Evensen dy særdeles takknemlig for velvillig å ha bidratt med opplysninger fra båtens historie. Med stor innlevelse og særdeles hukommelse.

Jan Løschbrandt
Pierre Jean Nedergaard

Skriv en kommentar